woensdag 4 november 2020

Succesvol Europees Congres “Liberale waarden in tijden van corona”!

Op 17 oktober vond het online Europees congres “Liberale waarden in tijden van corona” plaats. Na de ‘I am Europe’ convention van januari 2019 in Bozar in Brussel, was dit de tweede keer dat D66 een Europees congres in Brussel organiseerde. Vanwege de coronabeperkingen was het een volledig digital programma. Om rekening te houden met de vele internationale sprekers was de voortaal van het evenement Engels.

Op vrijdagavond 16 oktober werd het startschot gegeven met een virtuele pre-congresborrel en pubquiz. Op zaterdag 17 oktober waren we voor het dagprogramma te gast in het mooie hoofdkantoor van onze Belgische liberale zusterpartij Open-Vld. Vanuit deze locatie in hartje Brussel konden alle deelnemers het volledige programma online volgen.

Na de opening door onze voorzitter Anita Pannebakker en Europees fractieleider Sophie in ‘t Veld sprak Egbert Lachaert, partijleider van Open-Vld, een hartelijk welkomstwoord uit. Dit werd gevolgd door een Ronde-tafelgesprek onder leiding van fractievoorzitter en Europa-woordvoerder Rob Jetten. Samen met Annelien Bredenoord (fractievoorzitter 1e kamer), Philip de Backer (Open Vld) en Véronique Trillet-Lenoir (Renaissance) verkende hij de vele ethische en medische aspecten van de coronacrisis. Na dit boeiende gesprek volgde een straf intermezzo in de vorm van een gesproken column van journaliste/columnist Sheila Sitalsing.
Daarna was het woord aan de congresgangers zelf! In 6 fringe meetings konden zij met elkaar in gesprek over de gevolgen van de coronacrisis voor privacy, vrouwenrechten, internationale handel, de EU-aanpak van de crisis, migranten en jongeren.

Weer plenair bijeen konden de deelnemers luisteren naar een dubbelinterview met Sigrid Kaag en voormalig Eurocommissaris Cecilia Malmström. De klap op de vuurpijl was tot slot een prachtige keynote speech van onze partijleider Sigrid Kaag, waarin zij uiteenzette wat haar nieuw leiderschap voor Europa betekent. Zij hield onder meer een vurig pleidooi om Nederland weer tot één van de koplopers in het Europese integratieproces te maken.

Alle plenaire programmaonderdelen kunnen hier worden teruggekeken (start vanaf minuut 31). De ALDE partij heeft ook nog een inhoudelijk verslag geschreven, dat kun je hier vinden.

This event is organised with the support of the ALDE Party and the European Parliament. The sole liability rests with the organiser; the European Parliament is not responsible for any use that may be made of the information contained therein.